Dieet

18-07-19

Een tijdje terug schreef ik dat ik me niet schaamde voor mijn gewicht (Koekjes). Ik schreef niet dat ik mijn gewicht niet wilde aanpakken, want dat wilde ik wel. Minder overgewicht is meer energie. Iemand reageerde op mijn blog dat ik waarschijnlijk suikerverslaafd was, en dat ik me daardoor zo ellendig voelde als ik trek had. Daar zat wat in en ik besloot meteen om overdag geen koekjes meer te eten, maar nootjes en fruit. Ik ging een fotodagboek bijhouden van wat ik at (ook een tip) en ik ging toch maar naar die dietist.

Die dietist was lang niet zo eng als ik dacht. Ze was heel begripvol en bedacht met mij hoe ik mijn maaltijden en tussendoortjes van meer vezels en eiwitten kon voorzien. En ze vertelde dat ik nog best veel spieren had! Mannelijk trekje vermoed ik. Ik zou 2 weken met haar adviezen aan de slag gaan en dan een update sturen. Dat was vandaag:

Hai Vera,

Ik zou laten weten hoe het nu met me gaat. Ik ben best tevreden. Het is me goed gelukt om meer eiwitten en vezels te gaan eten, en ik heb er vertrouwen in dat ik dat vol houd. Dit is wat ik nu in de basis op een dag eet:

Ontbijt: (halfvolle) yoghurt met fruit, 2 lepels havermout en 1 lepel muesli.

Lunch: 2 volkoren boterhammen met kaas en kipfilet/seranoham en tomaat of zalm met komkommer

Snack: 1 of 2 volkoren crackers met kaas of kruidenroomkaas en groentesoep en melk

Avondeten: gerecht van het weekmenu

Desert: kwark met fruit en nootjes

Als ik thuis ben en geen migraine heb dan lukt dat prima, al snoep ik nog af en toe een koekje of wat chocola. Als ik ergens anders ben eet ik gewoon wat me wordt aangeboden. De afgelopen 2 dagen had ik migraine en toen heb ik niet kunnen koken. Toen miste ik mijn magnetronmaaltijd.

De recepten uit het weekmenu waren wel even puzzelen. Zo heb ik geen oven, en stond niet overal bij voor hoeveel personen het recept is. Ik heb in eerste instantie ook veel te veel ingekocht. De miso uit het sushi-bowl recept is trouwens niet bij de supermarkt te krijgen. Ik vervang het door soja saus en rice vinegar (tip van een vriendin).

Ik ben ook wat vaker gaan sporten. 3x per week doe ik een youtube workout van 15 minuten, naast de wandelingen die ik al deed. 

Volgens mijn weegschaal ben ik 2 kilo afgevallen sinds 20 juni. Daar ben ik blij mee! Het belangrijkste resultaat op dit moment is denk ik dat ik minder behoefte heb aan zoetigheid, en dat ik me bewuster ben van wat ik eet. 

Met het oog op mijn vakantie ben ik nog op zoek naar voedzame snacks die makkelijk een paar dagen in een rugzak overleven. Ik ga namelijk een huttentocht van 6 dagen doen in Oostenrijk. We krijgen 3 maaltijden in de berghutten dus het gaat echt om snacks. Al weet ik natuurlijk niet hoeveel vezels er in die Oostenrijkse maaltijden zitten. Zijn proteinerepen geschikt? Heb jij nog adviezen?

Nou ik denk dus dat ik wel goed bezig ben, ben benieuwd of jij dat ook denkt!

Groetjes,  Rosanne

Lees nog meer blogs